Assouline

Guy Bourdin: Image Maker

2 395 kr
I lager    Sponsrad länk för Newport

Denna bok är endast tillgänglig för Skandinavien. Guy Bourdin rankas högt bland de viktigaste fotograferna under den andra halvan av 1900-talet. Under hela sin karriär, och särskilt som stjärnfotograf under tre decennier för Vogue Paris, utvidgade han dramatiskt möjligheterna för vad ett modefotografi kan vara och skapade bilder som är distinkta, intensiva, hemsökande och oförglömliga.Guy Bourdin var målare hela sitt liv och en ständigt nyfiken självlärd fotograf och följde sin unika konstnärliga vision med målmedvetenhet och absolut integritet. Som en instinktiv surrealist, skapare av gåtfulla berättelser och en självständig art director skapade han tidlösa bilder som har förblivit ett kraftfullt inflytande och inspiration för successiva generationer. Guy Bourdin föddes i Paris och började ställa ut teckningar och målningar i början av tjugoårsåldern. Efter att ha blivit en förebild för den surrealistiska konstnären Man Ray visade Bourdin sin första fotoutställning 1952, med en introduktion av sin mentor i katalogen. Otroligt nog var detta bara fem år innan han skulle ställa ut sitt arbete på den internationella fotobiennalen i Venedig. 1955 inledde Guy en lång karriär av tidningsredaktioner, med sin första publicering i februarinumret av Vogue Paris med titeln “Chapeaux Choc.” På 1960-talet blev Bourdin en av de mest hyllade fotograferna i tidningen, med total konstnärlig frihet. 1967 inledde Bourdin ett långt och framgångsrikt samarbete på mer än femton år med skoföretaget Charles Jourdan. Bourdin var en avantgardistisk konceptuell fotograf och etablerade idén att produkten är sekundär till bilden. Både formellt och kontextuellt presenterade Bourdin skor och andra modeprodukter på utmanande sätt, främst genom att använda dubbelsidiga uppslag som fortfarande resonerar idag som moderna bortom deras kommersiella sammanhang.Under denna period av beskydd från Charles Jourdan blev Bourdin’s banbrytande redaktionella bilder och reklambilder kända och gav honom kampanjer som “Sighs and Whispers” Bloomingdale’s katalog, Gianfranco Ferr? Gianni Versace, Loewe och Pentax-kalendern 1980. Som ett erkännande för sitt banbrytande arbete inom reklam- och modefotografi fick Bourdin Infinity Award från International Center of Photography i New York City för sin reklamkampanj för Chanel 1987.Den 29 mars 1991 dog Guy i Paris och lämnade efter sig sin son, Samuel Bourdin. Idag hyllas hans arv över hela världen och hans arbete har visats på många museer, särskilt Tate Modern och Victoria & Albert Museum i London, Galerie Nationale du Jeu de Paume i Paris och The Getty i Los Angeles. Guy Bourdin: Image Maker innehåller ett rikt urval av hans ikoniska bilder samt opublicerat arkivmaterial som avslöjar aldrig tidigare visade Vogue-layouter, polaroider och målningar.Mellan den 1 december 2017 och den 13 maj 2018 kommer Helmut Newton Foundation i Berlin att presentera utställningen Guy Bourdin: Image Maker med Helmut Newton: A Gun for Hire och Angelo Marino: En annan historia. Denna utställning presenterar verk av Bourdin från olika publikationer, både ikoniska och mindre kända bilder, tillsammans med hans visionära reklam för Charles Jourdan.

Assouline är ett av våra märken som säljs direkt av Newport.

Läs mer…

Kategori: 784